Na czym polega regeneracja turbosprężarki?

sprezarka                                  



Turbosprężarki to elementy, które są przystosowane do intensywnej pracy w trudnych warunkach. Powstają z materiałów wykazujących wyjątkową odporność na wysokie temperatury, korozję i ścieranie. Dzięki temu przy odpowiedniej eksploatacji są w stanie pracować przez długi czas. Niemniej jednak nawet najbardziej wytrzymałe elementy w naszych pojazdach w końcu mogą odmówić posłuszeństwa. Gdy dochodzi do awarii turbosprężarki, zdecydowana większość właścicieli pojazdów decyduje się na jej naprawę, która zwykle jest zdecydowanie tańsza niż zakup nowego produktu. W tym artykule podpowiemy, na czym polega regeneracja turbosprężarki oraz od czego zależy sukces podjętych działań naprawczych.

Regeneracja turbosprężarki krok po kroku

Regeneracja turbosprężarki to po prostu naprawa urządzenia, zwykle z zastosowaniem nowych części. Gdy turbosprężarka trafia do warsztatu, w pierwszej kolejności przeprowadzane są szczegółowe oględziny w celu znalezienia ewentualnych uszkodzeń zewnętrznych. Następnie można rozłożyć urządzenia na poszczególne części. Konieczne jest również dokładne czyszczenie. Szczególnie korpus wymaga precyzyjnego mycia, piaskowania lub śrutowania. Dzięki temu można się pozbyć nie tylko zanieczyszczeń, ale i korozji.

Dopiero po dokładnych pracach diagnostycznych można przejść do napraw właściwych. Kluczowe dla regeneracji jest wykonanie wszystkich niezbędnych pomiarów. Każda część jest sprawdzana pod kątem nawet najmniejszych mankamentów. Nie można dopuścić, aby przez przeoczenie jakiś uszkodzony element został ponownie zamontowany. Jeśli okazuje się, że jakiś komponent szwankuje, np. elementy wirujące, niezbędna jest wymiana na nowy o takich samych parametrach jak oryginalne. Za każdym razem dokonuje się wymiany łożyska wirnika, pierścieni oporowych, odrzutników olejowych oraz elementów odpowiedzialnych za uszczelnianie.

Przed montażem rdzenia korpusu z wałkiem należy poddać cały zespół rdzenia wyważeniu dynamicznemu. Dzięki temu można wyeliminować wszelkie drgania czy opory. Wykonywane są liczne testy w tym zakresie.

Następnie można zamontować kierownicę zmiennej geometrii, o ile nie zostanie stwierdzona żadna awaria w tej części. Jeśli jednak zdiagnozowane będą usterki, konieczna będzie wymiana na nową część, co może przyczynić się do nieco wyższych kosztów całej regeneracji. Warto przy tym dodać, że istnieją proste turbosprężarki z nieruchomymi łopatkami, które nie posiadają układu zmiany geometrii.

W ostatnim kroku przykręcany jest kompresor. Po tej czynności można przeprowadzić finalne testy. Jeśli wszystko działa poprawnie, w pełni sprawna turbosprężarka po regeneracji trafia w ręce klienta.

Szukaj w KATALOGU


Marka pojazdu
Model
Silnik
Pojemność
Moc
Rok produkcji
Numer części
Numer producenta