Dlaczego turbosprężarka nie działa?


Turbosprężarka jak każda inna część samochodowa może raz na jakiś czas się zepsuć. Przyczyn awarii może być wiele, jednak niektórym z nich da się zapobiec (np. dbając o wysoką jakość oleju). Warto poznać najczęstsze przyczyny uszkodzeń turbosprężarek.
 

Zanieczyszczenia

Dobry olej i regularnie wymieniane  filtry są niezbędne, by turbosprężarka działała poprawnie. Należy więc kupować tylko produkty wysokiej jakości i nie zaniedbywać ich regularnej wymiany. Przyczyną awarii może być też niesprawność zaworu przelewowego filtra oleju. Czasami okazuje się, że turbosprężarka działa źle, gdyż silnik jest już stary i zużyty i przydałby się mu remont kapitalny. Czasami w turbosprężarce pojawiają się różnego rodzaju inne zanieczyszczenia. Mogą do niej dostać się np. drobinki piasku lub soli, wysypywanych zimą na ulice. Zdarza się, że wpadają też do niej cząstki rdzy. Takie drobinki są niezwykle niebezpieczne dla łopatek turbiny. Jeśli zostaną one w ten sposób uszkodzone, danej turbosprężarki nie powinno się użytkować. Rozwiązaniem problemu może być wymiana jej  wymiana, lub profesjonalna regeneracja turbosprężarki.

Inne przyczyny

Turbosprężarka może ulec awarii również wtedy, gdy w dostarczaniu oleju występują przerwy. Zdarza się to na przykład wtedy, gdy auto nie jest używane przez dłuższy czas, lub po gdy po wymianie turbosprężarki na nową nie zaleje się jej olejem. Inną popularnym powodem awarii turbosprężarki są niedoboru ciśnienia oleju. Skutkuje to wypolerowaniem i wypaleniem powierzchni łożysk, oraz przebarwienia. Przyczyn problemów z ciśnieniem oleju może być wiele. Zazwyczaj jest to niesprawna pompa olejowa, niski poziom oleju w misce olejowej, zanik smarowania ze względu na długą pracę pojazdu na dużym pochyleniu, nadmierne zużycie silnika, jego długie nieużywanie lub nieprawidłowy start po wymianie lub regeneracji turbosprężarki. Turbosprężarki czasami się przegrzewają. Powodem tego również mogą być zużyte filtry i olej,  ale także niesprawne wtryskiwacze, zbyt szybkie wyłączanie silnika po pracy, czy źle zamocowany korpus turbiny.

Szukaj w KATALOGU


Marka pojazdu
Model
Silnik
Pojemność
Moc
Rok produkcji
Numer części
Numer producenta